Huollamme sivustoamme keskiviikkona 25.9. klo 14–18 välisenä aikana. Huoltokatkon aikana sivusto ei ole käytettävissä. Pahoittelemme käyttökatkosta aiheutuvaa haittaa.
Pienet äännevirheet lapsen puheessa korjaantuvat usein kotikonstein. Tulosta syntyy yhdessä harjoittelemalla, positiivisella asenteella ja pienin askelin.
Milloin lapsi oppii R-kirjaimen?
Pienen lapsen puhetta ymmärtävät usein vain tutut ihmiset ja äännevirheet ovat yleisiä vielä leikki-ikäistenkin puheessa. 5–6-vuotiaana lapsen puhe on yleensä jo selkeää, mutta vaikeimmat äänteet, kuten R ja S saattavat jäädä uupumaan, sillä ne vaativat kielen kärjen äärimmäisen tarkkaa hallintaa ja hienovaraista liikettä. Monilla lapsilla herkkyyskausi R- ja S-äänteiden opettelulle ajoittuu juuri 5–6-vuoden ikään, kun helpommat äänteet L ja T ovat jo hallussa. Kaikissa näissä äänteissä kielen liike on samantyyppinen.
R-kirjaimen harjoittelun aloittaminen
R- ja S-harjoituksia on helppo tehdä kotona, mutta ennen kotitreenejä kannattaa kuitenkin käydä ammattilaisen, esimerkiksi puheterapeutin vastaanotolla, sillä on tärkeää selvittää, mistä äännevirhe johtuu. Joskus taustalla ovat fysiologiset syyt, esimerkiksi liian kireä kielijänne, suun lihaksiston heikkous tai kielen liikkeiden kehittymättömyys. Ammattilainen osaa arvioida, milloin ja miten äänteitä kannattaa harjoitella. Lähetteen puheterapeutille saa tarvittaessa oman neuvolan kautta.
Treenaa vähän, mutta usein
Nykytutkimuksen mukaan äännevirheet korjaantuvat tehokkaimmin tavu- ja puheharjoituksilla. Esimerkiksi R-kirjaimen harjoittelu aloitetaan D-kirjaimen avulla: norsu askeltaa painavilla jaloillaan TU-DUM, TU-DUM, tai lintu sirkuttaa nopeaan tahtiin TI-DI-TI-DI-TI-DI.
Äänteiden oppiminen vaatii sinnikkyyttä. On yleistä, että säännölliselläkin harjoittelulla ärrä alkaa päristä oikeassa paikassa vasta kuukausien kuluttua. Pari viiden minuutin harjoituskertaa päivässä on tehokkaampaa treeniä kuin yksi pitkä harjoitus harvemmin.
Puuttuva äänne voi löytyä yhtäkkiä kaikkiin sanoihin tai vähitellen, ensin pehmeämpänä ja sitten selkeänä. Jokainen onnistunut harjoitus on kehumisen paikka ja edistysaskeleita kannattaa hurrata yhdessä oikein kunnolla!
Vinkit R-kirjaimen oppimiseen
- Kaikkein tärkeintä on lapsen oma motivaatio. Joskus lapsi huomaa itse, että sanoo osan äänteistä eri tavalla kuin kaverit. Tällöin halu oppia saattaa olla suuri.
- Ärrä opitaan yhdessä. Ennen kuin itse harjoittelu alkaa, vanhemmalla ja lapsella pitää olla yhteisymmärrys siitä, että ollaan yhdessä tekemässä tärkeää juttua.
- Vastuu harjoittelusta on aikuisella. Lapsi voi esimerkiksi päättää itse siitä, mihin aikaan päivästä harjoituksia tehdään tai missä järjestyksessä äänteitä harjoitellaan, mutta vastuun harjoituksista kantaa aikuinen.
- Tee treenaamisesta lapselle mahdollisimman hauskaa. Pieniä kieliharjoituksia voi liittää vaikkapa peli-illan yhteyteen: aina kun Afrikan tähdessä löytyy tyhjä pelimerkki, täytyy sanoa ääneen yhdessä sovittu äänneloru. Automatkoilla on ehkä aikaa toistaa harjoituksia yhdessä.
- Jos tökkii, ottakaa aikalisä. Jos lapsi suhtautuu harjoitteluun todella vastentahtoisesti, voi olla paikallaan pitää tauko ja yrittää uudella innolla vaikka kuukauden kuluttua.
- Treenaa myös suun lihaksia. Esimerkiksi pillimehun imeminen suppusuulla tai napakka purskuttelu hampaidenpesun yhteydessä vahvistavat suun lihaksia.
Asiantuntijana artikkelissa puheterapeutti Marita Haukilehto.
Kirja täynnä hauskoja ärrä harjoituksia
Opi R-, S- ja D-kirjaimet puheterapeutin laatimien hauskojen harjoitusten avulla kotona! Tehtävissä seikkaillaan sirkuksen värikkäässä maailmassa. Tämän kirjan on tarkoitus antaa vanhemmalle ja lapselle mukavia yhteisiä hetkiä. Tehtävät on suunniteltu niin, että lapsen oman oppimishalun kanssa ne mahdollistavat uusien äänteiden oppimisen.
Lue myös
Miten vieraita kieliä voi harjoitella lapsen kanssa? Toimivat vinkit vanhemmalle
Lue open vinkit kielen hauskaan ja toiminnalliseen harjoitteluun kotona.
Lukemaan opettelua – open vinkit vanhemmalle
Lue open vinkit eri tasoisille lukijoille lukuinnon sytyttämiseen ja lukemaan oppimisen tukemiseen